Externe spreker Steven De Neir over zelfsturende teams

Op 10 maart kwam Steven De Neir langs van Colearning, hij wou ons een workshop geven rond zelfsturende teams, We hadden al een bedrijfsbezoek naar Carglass hierover gehad, waarbij ik toch ene twijfels had of een zelfsturend team overal zou werken en of het echt zou werken. In het begin van de sessie moesten we een grote vraag opschrijven die we op het einde van de sessie beantwoord wouden krijgen.  De sessie startte met een samenwerkingsoefening waarbij we een oefening moesten doen met een leider en een zonder leider maar in zelfsturende teams. Het resultaat was dat de zelfsturende teams bij deze oefening het snelst verliepen. 

Wat zijn cruciale zaken om een goed zelsturend team te hebben?

Het is super belangrijk dat het team één gemeenschappelijk doel voor ogen heeft en daarrond werkt. Als het management achter de beslissing staat voor een zelfsturend team dan is dit heel belangrijk om de werknemers ook volop te gaan ondersteunen. Het is ook zo dat alles van uren, werkdruk… niet mag gaan vergroten doordat we met zo een systeem gaan werken. 

Bij een zelfsturend team zet je mensen samen in één team en mensen leren van elkaar, ze helpen elkaar ook meer omdat ze samen naar een doel streven die ze willen behalen. Het is wel zo wanneer een team constant focust op 1 iets gaat het veel trager, dit hebben we ook bewezen door een kleuroefening te doen met Lego. Eerst werden er teams van vier personen gevormd, waarbij iedereen een kleur blokjes kreeg. We moesten hiermee drie torens maken met een bepaalde kleurencombinatie. We kregen hiervoor vijf rondes de tijd maar we konden maar een toren vormen, de tweede keer dat we de oefening deden kregen we van elke persoon twee blokjes van een andere kleur, waarmee we dus in vijf rondes toch drie torens konden vormen.

Het is belangrijk dat bonussen op het einde van het jaar niet op één persoon worden uitgereikt maar per team, dit vergroot ook de groepsdynamiek. Wat ik wel nog eens wil duidelijk maken is dat wanneer een team niet mee wil werken aan zelfsturing dan heeft het ook geen zin om er aan te beginnen. Het is belangrijk dat iedereen motivatie heeft, kennis, retrospectives… Wanneer er zelsturende teams op een grote groep mensen word toegepast, is het belangrijk dat er teams worden gevormd van maximum 10 personen. 

Niet elk team is zo zelfsturend als andere teams, er ontstaat daar een onderscheid in. Het ene team is self-directed en ondersteund echt alles waaronder ook zelf taken, maar het kan ook ook zijn dat iemand anders dit doet en de werknemers dit allemaal opvolgen.  

Zijn zelsturende teams de toekomst aangezien sommige bedrijven er van terugkomen?

Voor dit uit te leggen ga ik onderstaand schema gebruiken. Het is zo dat niet iedereen de competenties heeft om in een zelsturende team te werken als we bv. kijken naar verpleegkundigen, het is zo dat zij geleerd hebben voor hun vak en ze hebben er voor gekozen en niet om administratie te doen. Zelfstandige verpleegkundigen hebben hiervoor gekozen! Eigenlijk is dit een simple case, een verpleegkundige is een verpleegkundige en vaak niet meer omdat ze de skills niet hebben. Het is enkel wanneer je case in complex zit, dat het echt super nuttig is om in zelfsturende teams te werken. Vandaar dat sommige bedrijven er op terugkomen, wanneer een case niet in complex zit is het niet nodig en ga je het anders te moeilijk maken. Wit-Gele kruis is een beetje aan terug keren op zelfsturende teams en dit waarschijnlijk omdat de verpleegkundigen geen skills genoeg hebben waardoor de werkdruk te groot wordt. 

Wat vond ik van de spreker Steven De Neir?

Het was een spreker die zeker was van zijn stuk en ook eerlijk was wanneer een zelfsturend team niet ging werken. Ik had de indruk dat veel mensen de waarheid niet vertelden rond zelfsturende teams, maar nu heeft er eindelijk een spreker aangetoond waarom eventueel een zelfsturend team niet zou werken in een bedrijf. Ik denk dat hij vooral een heel goede leider is op het vlak van organiseren binnen het veranderen van een onderneming, hij heeft een doel en probeert die te verwezenlijken en staat ook in voor werknemers binnen het team als er iets is. Door hem ben ik toch veranderd van het idee dat zelfsturende teams niet negatief zijn, maar positief in bepaalde teams en in sommige teams kan het gewoonweg niet werken. Het was alvast een boeiende workshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *